Reizen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Viki Boviatsis - WaarBenJij.nu Reizen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Viki Boviatsis - WaarBenJij.nu

Reizen

Door: Viki

Blijf op de hoogte en volg Viki

10 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Terug van vakantie!!! Twee weekjes weggeweest en best wel lekker om weer terug te zijn... We hebben bezocht: Kaapstad, Jo'burg, Kruger, Hazyview, Swaziland, St. Lucia, Durban.

Kaapstad
Op 23 september om 06.00 in de morgen was het dan zover. Alle tweede jaars moesten klaar staan bij de 2 EISS busjes om vervolgens even naar Kaapstad vervoerd te worden. We hadden onze Cape Town trip voor de boeg en wat voor een. Het programma was overvol geboekt en er was geen moment rust. Op de heenreis zelf bezochten we al verchillende resorts en hotels en over de hele trip gezien zijn dat er veels te veel geweest al vraag je het mij. Ik werd er doodmoe van, hotel in hotel uit… Het komt allemaal op het zelfde neer. Er was slechts 1 hotel die er absoluut uitsprong: The EXTREEM hotel! Zeker extreem! De toiletten hadden verschillende thema’s, er lagen doodskisten in de rokersruimte, er waren stoelen waar je tv in kon kijken, de lift leek op een haaienkooi van binnen en de andere op een kabelbaan, de kamers waren ontzettend klein, maar het zag er allemaal op en top uit. Daar hadden we dan ook onze extreem lunch. De kaart stond vol met hamburgers, maar dit keer extreem burgers. Ik had een zalm burger met zoete rode ui en nog veel meer waarvan ik niet echt weet wat het allemaal was, maar het klonk geweldig. En zo smaakte het ook. Iedereen zat ‘stuffed up’ na de maaltijd en nog geen 2 uur later was er een High Thea geboekt voor in (jawel) een 5 sterren restaurant. Dit grapje koste maar liefst 200 rand per persoon, maar iedereen heeft amper gegeten. Heel zonde. Het hotel zelf was suf en duf en Mrs. Schoombee had even zin om een uurtje tegen de managers te klagen wat er allemaal wel niet goed was aan het hotel: de bordjes, kopjes, stoelen, uitstraling, zelfs met de pakjes van het personeel was ze het niet eens. Dus dat hield ons even op, maar het was hilarisch wat zijn allemaal te klagen had tegen een 5 sterren hotel en wel een van de beste van Zuid Afrika!
Natuurlijk moesten we het casino bezoeken en eten bij het Quarter Deck. Pauline had per ongeluk haar zakmes in haar handbagage, maar volgens de metaal detector was dat geen enkel probleem. Dus we lieten het even Mrs. Schoombee weten en die vond het natuurlijk zeer noodzakelijk om de manager er eens even bij te halen. Er moest toch wel even duidelijk gemaakt worden dat de security er niks van bakte! Dus dat was weer komisch. Het eten bij het Quarter Deck was in buffet vorm, maar niet erg bijzonder. Het proefde alsof het er al een tijdje had gelegen. De toetjes echter waren goed binnen te houden en twee keer naar het buffet lopen was daarom ook geen enkel probleem voor ons. Dat we de komende 2 uur niet meer konden lopen van de misselijkheid was bijzaak…
We sliepen in een backpackers, de meiden op een zaal en de jongens op een zaal. Zeven meiden met 1 douche. Dat leek een ramp, maar elke dag is het goed gelukt. We hadden een mooi douche schema opgezet waar soms niet iedereen zich aan hield, maar vooruit.. De backpackers was helaas niet erg veilig. Na een gezellige avond kwamen we thuis en liepen we naar boven. Peter vond het er vreemd dat zijn sokken en een boxer op de trap lagen en schreeuwde al dat het Frank en Joost wel moesten zijn en dat hij ze wel even terug zou pakken. Toen hij zijn kamer binnen kwam was het nog vreemder dat zijn tas daar volledig hotel de botel lag en het kwartje viel. De politie is er gelijk bijgehaald. De meeste jongens hadden al hun spullen nog, maar het was geen leuke avond. Het bleef die avond woensadag avond (studenten avond hier) en er moest gefeest worden. Was leuk, maar ik vond het toch niet alles. Vind Port Alfred gewoon veel gezelliger en knusser. Dit waren allemaal studenten kroegen met vrijwel jongere studenten die er allemaal hetzelfde uitzien. Alle mannetjes zagen eruit als Ken, met het haar iets aan de lange kant en dezelfde goedkopere merkkleding aan. De hoofden van de vrouwtjes ware amper te ontdekken achter de lange gestijlde en geverfde blonde haren en de dikke laag smienk. Hun lichaam was echter overduidelijk aanwezig wegens de schaarse kleding die gedragen werd. Over het algemeen was het wel erg gezellig.
Verder hebben we nog meer hotels bezocht. Hoogtepunt was een diner in een super de lux hotel. En het eten was dan ook op en top! Een super de luxe lunch in een van de beste restaurants van Zuid Afrika: Rubens in Franschoek mocht er ook wel wezen. Mijn voorgerecht was een risotto met artisjok en nog wat. Zelfs Mrs. Schoombee vond het echt uitermate goed. Ze kon het natuurlijk niet laten om nog even te klagen over haar hoofdgerecht, dus die werd dan ook netjes even terug naar de keuken gestuurd. Ze heeft zelf al toegegeven dat haar familie niet meer met haar uit eten wil, omdat ze ontzettend zeikerig en vervelend is en het is dan ook nooit goed. Daarom voel ik me uitermate vereerd dat alle gerechten die ik tot nu toe tijdens de food practical heb gemaakt zij heel erg lekker vond en niks had aan te merken! Nou, dat zegt echt heel wat!
De overige dagen hebben we wijn geproefd, olijfboer bezocht, nog meer wijnboeren, brandenwijnboer, nog meer wijn, en ohja een extra wijnproeverij uit verveling kon er ook nog wel bij… Dus dat prettig. Maar wel erg leuk en lekker allemaal. Vind de Zuid Afrikaanse wijnen toch niet altijd even lekker. Tijdens de wijnreis in Frankrijk waren er meer lekkere wijnen, maar ja je kan niet alles hebben…
Het programma van de Kaapstad trip was naar mijn idee te veel volgeboekt. Ik vond het wel erg leerzaam (jaja, en nee ik lul niet) en leuk! Voelde me wel weer ontzettend moe, wat ik ondertussen al een tijdje heb hier in Zuid Afrika. Ben zelfs al naar de plaatselijke dokter geweest die me liet weten dat het door het andere eten lag. Groente en fruit wordt niet geïmporteerd zoals in Europa en op de campus overkoken ze al het eten, dus veel vitamines blijven er niet over. Ik moest in ieder geval extra citrus vruchten eten en vitaminen pilletjes slikken. Daarnaast kreeg ik energiepoedertjes die zo chemisch smaken dat ik er misselijk van word.
Op het moment voel ik me wel beter gelukkig.

Jo'burg, Kruger, Hazyview, Swaziland, St. Lucia, Durban
Om half 4 ’s ochtends hadden we (Lora, Pauline, en ik) de wekker gezet. Sommige meiden in de backpackers kwamen om die tijd net terug van het stappen, erg grappig. We pakten de tassen en liepen naar beneden naar onze shuttle die er helaas nog niet stond. De eigenaar van de backpackers was ook nog wakker en hij had al een aantal borreltjes achterover geslagen. Hij wilde ons ook even een lekker borreltje inschenken, maar we vonden het een beetje te heftig in de vroege morgen, dus dat ging mooi niet door. De shuttle kwam maar niet en het duurde een tijdje, dus de eigenaar ging maar even bellen en maakte duidelijk waar we precies stonden te wachten. Gelukkig kwam hij dan eindelijk en we waren ruim op tijd op het vliegveld. We konden ook gelijk inchecken en een na een korte tijd zaten we al in het vliegveld. Daar hebben we niet echt veel van meegekregen, iedereen was in dromenland.
In Johannesburg kwamen de anderen (Froukje, Gerdien en Demitris) ons ophalen in een busje. Onze begeleider heette Juan en die was onze gids voor de hele week. We waren al gewaarschuwd via sms door Gerdien dan hij niet bepaald de knapste was. We reden naar de backpackers waar we onze tassen dumpten en door gingen naar het apartheidsmuseum. Dat was erg interessant. Helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden binnen.
Vervolgens vervolgden we onze trip naar het Kruger Park, waar we midden in de bush bush ergens verbleven waar ze slechts 1 stop contact hadden. Het was geweldig. Het kamp was geheel open en de dieren liepen daar vrij omheen rond. We werden wakker en stonden face to face met een kudde olifanten en de dag erop stond er zelfs een Buffalo voor onze tent. We hadden uitzicht op een rivier waar de krokodillen baantjes in trokken en de nijlpaarden lekker in luierden. Ik vond het super. Het was al laat en de eigenaar besloot ons even mee te nemen op een avond drive. Hij had een oud ‘bakkie’ staan waar we allemaal achterin konden. En daar gingen we dan, hobbel de hobbel door de bush bush dwars door verschillende planten en kleine bomen. Het was super gaaf! We hebben veel olifanten gezien, impala’s, koedoes en zelfs een hyena! Voor het kamp had de eigenaar even een dode baviaan op z’n kop opgehangen om even wat beesten aan te trekken. Hij stonk verschrikkelijk en na een dag waren de armen er volledig afgebeten! Heftig allemaal… Terug op het kamp hadden we een braai met steaks zo groot dat ze niet op het bord pasten!
De volgende ochtend was het tijd voor onze safari wandeling met een ervaren Kruger park gids. Hij had ons veel interessante weetjes te vertellen. We zagen nijlpaarden, olifanten, krokodillen, maar we zagen vooral veeeeeel poep! Jammer dat we niet meer hadden gezien, maar er stond ons nog een reis voor de boeg. Die dag gingen we op een boot door de rivier. Het was echt heel mooi en we zagen weer veel nijlpaarden. We hielden een braai op de boot en aan wal vingen de mannen nog een reuze slang die net gegeten had! Die slang was zo bang, dat ie zijn voedsel gelijk maar weer even eruit gooide, het was te vies om te zien!
De eerste paar dagen Kruger waren heel vermoeiend. Net de reis Kaapstad gehad, dus was redelijk moe. Veel geslapen. Volgens mijn reisgenootjes weinig gezien, haha, maar heb gelukkig niks minder gezien dan hun! Lekker puh!
Er stond een hele dag Kruger op het programma, dus daar gingen we dan in het busje. De hele dag door Kruger rijden., Ik vond het niet zo bijzonder. Had er veeeeel meer van verwacht. Geen eens een leeuw gezien! Wel veel koedoes en impala’s. Olifanten zijn er ook in overschot. De dag was best vermoeiend vond ik, maar gelukkig besloten we in de middag om weer naar huis te rijden.
Na Kruger reden we door Swaziland en daar bezochten we de glasfabriek, die ik overigens niet boeiend vond. Vond het chocoladewinkeltje dat daarnaast zat veel boeiender. Demitris en Lora vonden dat ook, dus we sloegen in. De chocolaatjes hadden het helaas geen dag volgehouden.. Daarna moesten we ook nog een kaarsfabriek bezoeken. Echt de hoogtepunten van Swaziland. Ik vond het zo zo…. Onze backpackers was wel aardig. Pauline had wel beestjes in haar bed. Heel irri. Die avond was er een heerlijk buffet wat afgesloten werd met een volksdans van de plaatselijke bevolking. Dat zag er apart uit. Er waren meerdere Nederlanders op het kamp en de ANWB broeken waren dan ook zeker te bekennen!
Aan het kampvuur dronken we nog even een aantal cocktails en na een rondje kaarten gingen we maar slapen.
We verbleven ook een dag in een backpackers waar we een vrouw uit Nederland eigenares was. Het ontbijt was zeer aangenaam, met een soort van HEMA worst! Ik vond het helemaal geweldig, beter dan de Zuid Afrikaanse worsten die zo groot zijn dat je niet eens een normaal hapje kan nemen!
We verbleven vervolgens 2 nachten in het huis van Juans ouders in St. Lucia. Was wel erg leuk! Cape Vidal hebben we ook nog even bezocht, was erg mooi strand, wel zwart! Door de olie. Ik heb zelfs nog even een plons in de zee genomen, erg aangenaam!
Leuke avonden gehad, met aangename kaartspelletjes waar iedereen wel een beetje tipsy van werd. Natuurlijk zijn er weer belachelijke foto’s gemaakt! Heb wel het een en ander een grappigheid gemist, wat erg jammer was. Demitris en Gerdien waren dan ook de diehards van de reis! Nachten en dagen doorgehaald, puik jongens!
Juan heeft 2 keer voor ons gekookt! Eerst (drie keer raden): een braai! Maar ook met champions en pompoen. Erg lekker! Ik wilde dit keer wel even kip, dus speciaal voor mij kip! De tweede avond had hij een potje gemaakt van kip en gedroogd fruit. Het was wel erg zuid Afrikaans pittig, maar goed binnen te houden met de rijst. Froukje had het toetje gemaakt, ook rijst met custard en ijs! Ook erg lekker, want de meeste lustten wel twee toetjes!
De laatste dag was Durban! We hebben gegeten bij Cape Town Fishmarket. In Stellebosch was ik daar ook al met Pauline geweest. Dat was toen geweldig! Hier was het toch iets mindere kwaliteit. Maar nog steeds lekker. Daarna heeft Juan ons naar een soort van discotheek gebracht, waar weer heel apart volk rond liep. Was niet echt super leuke muziek, maar we hebben ons aangenaam vermaakt. Juan had iets te veel gedronken, dus die haalde rare gedachtes in zijn hoofd. We besloten maar om een taxi naar het hotel te nemen. Het hotel was top! We waren allemaal toe aan lekkere bedden, dus die moesten even uitgeprobeerd worden. Na een aantal keer op de bedden gejumped te hebben besloot Demitris ons bed even te mollen, zodat Gerdien en ik die nacht in een kuil lekker tegen elkaar aan lagen. Wel lekker warm! Juan nam afscheid van ons en de volgende ochtend bracht een shuttle ons naar het vliegveld, waar we heeeeel lang gewacht hebben. We kwamen ’s middags aan in Port Elizabeth en helaas moesten we op andere mensen van school wachten tot ongeveer half 7! 14 mensen moesten in het busje, inclusief bagage! Ik geloof dat iedereen last van zijn rug had bij aankomst. Beetje jammer van school geregeld, maar goed, we zijn niet anders gewend. Voor Zuid Afrika is dit luxe…

Kortom, de vakantie was ontzettend vermoeiend, maar ook helemaal top en had het niet willen missen! Geweldig genoten…………….

• 10 Oktober 2007 - 18:59

Demitris:

Ik sta er echt van te kijken dat jij nog zo veel hebt gezien! :shock:
    Het meerendeel van de tijd had je toch echt je ogen dicht, haha! ;)

Nee hoor schat ik vond het gezellig! High five!

Nu bon chance avec ta France! (dat rijmt, hahaha :lol::lol:)

• 10 Oktober 2007 - 19:03

Nanneke:

Het ziet er weer geweldig uit.
    Kus Nanneke

• 10 Oktober 2007 - 19:08

Gerdien:

ik ben het eens met demitris... echt ongelooflijk dat je nog zo'n lang verhaal kunt schrijven!! maar goed dat je demitris en mij nog had, anders had je alleen die suffe impala's gezien.. (misschien dan.. als je wakker was geweest;))

verder was 't gezellig! volgende x extra veel vitaminetjes slikken!

liefs,
    gerdien

• 12 Oktober 2007 - 13:42

Koen:

Hey Viki!
    Zoals ik al zie heb je het weer enorm naar je zin, ik ben benieuwd naar al je verhalen als je weer thuis bent.
    Veel plezier nog daar!

Knuffel Koen

• 12 Oktober 2007 - 19:54

Anneke:

heel leuk verhaal, en geweldige foto's.
    ben blij dat demitris bij jullie in'goede'handen is, al óntsnapt'hij 's nachts nog wel eens uit je beeld ...
    hoop over een paar weken je te ontmoeten.

groeten, anneke (moeder van demitris)

• 18 Oktober 2007 - 18:19

Buuf Marianne:

Wat onwijs mooie foto's!!!
    Kus de Buuf